Marc Mulders, “glazenier in dienst van Erasmus”, heeft in 2015 in zijn atelier in Tilburg gewerkt aan de productie van een Erasmusraam, bestemd voor in de Sint-Janskerk. Over zijn creatie is hieronder eerder geschreven. Inmiddels is het werk afgerond en wordt het Erasmusraam in de komende weken overgebracht van zijn glasatelier in Tilburg naar Museum Gouda. Daar wordt het Erasmusraam tot 26 juni 2016 in zijn volle omvang neergelegd in de Gasthuiskapel en getoond aan alle bezoekers van het museum. Marc Mulders heeft het raam ontworpen in opdracht van Museum Gouda. De schenking is op 5 februari 2015 geaccepteerd door het Kerkbestuur van de Sint-Janskerk. Als onderdeel van het Erasmusjaar 2016 zal het in de zomer van 2016 aangebracht worden in de Sint-Janskerk, nadat de omgevingsvergunning is verkregen. De onthulling is gepland voor 2 september 2016.
Het zal onvermijdelijk zijn dat de discussie over het ontwerp in het komende jaar opnieuw zal opflakkeren. Nu de Gouwenaars en andere bezoekers het eindresultaat kunnen aanschouwen, zal iedereen er een mening over hebben. Smaken verschillen nu eenmaal, ook op de vraag of dit raam past in het ‘glazenprogramma’ van de kerk. Ook in vakkringen verschillen de meningen hierover. Zo liet glazenier Henk van Kooy mij weten de voorkeur te geven aan een glas waarop Erasmus daadwerkelijk ook in persoon te zien zou zijn. Als illustratie stuurde hij daarbij een ontwerp mee van Aad de haas, dat door hem zelf is uitgevoerd.
Voor het vormen van een oordeel over het glas is niet alleen een bezoek aan het museum van belang, maar ook kennis over de plek waarop het zal worden ingebracht. Het raam is bestemd voor een plek die precies tegenover het laatst in de Sint-Jan aangebrachte glas ligt, namelijk het Bevrijdingsraam van Charles van Eyck. Daarmee komt het in de hoek te hangen waar zich op de achterzijde ook het Statenglas met de Vrijheid van Conscientie bevindt. Ook Coornhert, aan wiens denkbeelden de themathiek van het glas is ontleend, is daarop niet in persoon te zien. Het glas staat bol van de (zestiende-eeuwse) symboliek . Op het Erasmusglas is de grote Gouds-Rotterdamse geleerde ook niet te zijn en gaat het om de symboliek. Ik ben erg benieuwd of de 21ste-eeuwer die herkent en begrijpt.