Sinds enkele jaren verschijnt er in Gouda ter gelegenheid van Open Monumentendag een glossy tijdschrift met de titel Erfgoud. In dit fraai en kleurrijk geïllustreerde blad wordt het landelijke thema voor de monumentale ‘open huisdagen’ op de Goudse situatie toegespitst en uitgewerkt. Voor 2013 is gekozen voor een eeuw die nog relatief weinig is bestudeerd en een negatief imago heeft als tijdperk van stagnatie, verval en tuttigheid: de achttiende eeuw. Met de keuze voor het onderwerp Macht & Pracht wordt deze eeuw op creatieve wijze van haar stof ontdaan en opgepoetst. Hoewel de deuren van de monumenten pas op 14 september aanstaande wijd opengezet worden, kan de ontdekkingsgezinde monumenten-wandelaar zich daarop nu al terdege voorbereiden, omdat Erfgoud nu al in de winkel ligt.
Tal van onderwerpen geven glans aan dit Erfgoud. Zo wordt de historie van diverse grachtenpanden geschetst, komt de pronkzucht van de regenten aan bod, de weelde van de ambachtsgilden en van de Goudse schutterij. Verrassend zijn de bijdragen van Cilia van Hofwegen over het belang van de Goudse pijpenindustrie voor de stedelijke economie in de Gouden eeuw en van Willem den Boer over vroege restauraties en smaakveranderingen met betrekking tot het middeleeuwse stadhuis van Gouda. Natuurlijk ontbreken ook de kerkelijke macht en pracht niet in het blad. Henny van Dolderde-de Wit brengt de ontstaansgeschiedenis van misschien wel het mooiste en grootste achttiende eeuwse pronkstuk van Gouda voor het voetlicht, te weten het Moreau-orgel in de Sint-Janskerk. Onder de titel ‘ Van Statenbijbel tot bisschopsstaf’ betoog ik zelf ten slotte dat ook de immense leegheid van de Sint-Janskerk, met haar 123 meter de langste van Nederland, ook gezien kan worden als een demonstratie van (kerkelijke) Macht & Pracht.